Asuntohaku

Miten saan jätettyä asuntohakemuksen?
Sähköisen asuntohakemuksen voi täyttää kotisivuillamme. Voit täyttää sähköisen tai paperisen hakemuksen myös toimistollamme osoitteesta Puutarhakatu 8 A, katutaso.

Kuinka kauan asuntohakemus on voimassa?
Asuntohakemus on voimassa kolme kuukautta hakemuksen jättämisestä.Opastaa (1).jpg - pienennetty

Miten uusin asuntohakemuksen?
Hakemuksen voit uusia ottamalla yhteyttä vuokrauspalveluun sähköpostitse (vuokrauspalvelu@vts.fi), puhelimitse (puh. 0201 277 277) tai käymällä paikan päällä osoitteessa Puutarhakatu 8, katutaso.

Asuntohausta perusasiaa

Asuntotarjous ja -esittely

Asuminen - raha

Asumistuki
Asumistukihakemukseen ei tarvitse liittää vuokrasopimusjäljennöstä, tietoa peruskorjauksesta eikä selvitystä vuokran määrästä. Kela saa nämä tiedot sähköisesti VTS-kodeilta.
Asumistukihakemuksen voi jättää Kelaan sähköiseesti www.kela.fi . VTS-kodit edellyttää, että yleinen asumistuki ja eläkkeen saajan asumistuki maksettaisiin suoraan vuokranantajalle.

Miksi tulee maksukehotus jos maksan 5. päivän jälkeen vuokrani ja olen sopinut asiasta vuokravalvonnan kanssa? Onko aina maksettava maksukehotuksen perintämaksu?
Vuokranmaksun eräpäivä on aina kuukauden 5. päivä. Eräpäivää ei voi muuttaa. Jos maksukehotus tulee, on aina maksettava myös perintämaksu (5 euroa), vaikka olisitte sopineet vuokravalvonnan kanssa tietyn maksupäivän.

Voinko maksaa vuokrani käteisellä?
Vuokran voi maksaa käteisellä Tampereen Kaupungin Kassapalveluissa, Puutarhakatu 6, kaupungin virastotalo. Vuokraa maksettaessa on esitettävä viitenumerollinen vuokrakuitti. Kassapalveluissa (ent. Rahatoimisto) ei ole mahdollisuutta tarkastaa asukkaan vuokratilannetta, vaan asukkaan on itse tiedettävä summa, jonka hän haluaa maksaa.

Voiko vuokranmaksun eräpäivää siirtää?
Eräpäivää ei voi siirtää, mutta maksuun voi tilapäisesti saada perustellusta syystä lykkäystä. Mikäli vuokraa ei makseta eräpäivänä, tulee vuokrasta maksukehotus, josta perimme 5 euroa. Lisäksi perimme lain mukaista viivästyskorkoa. Viivästyskorkolaskut lähetetään kaksi kertaa vuodessa.

Kuinka saan vuokrasta e-laskun verkkopankkiin
- tee itse e-laskusopimus verkkopankissasi
- valitse laskuttaja/vuokranantaja, VTS-kodeilla joko Tampereen Vuokratalosäätiö sr tai Vilusen Rinne Oy
- yksilöintitietona käytät vuokranmaksusi viitenumeroa (vakuusmaksun viite ei käy)
- tästä eteenpäin vuokralasku tulee e-laskuna kuukausittain suoraan verkkopankkiin (huom. e-lasku tilaus pitää tehdä viimeistään kuukauden 20. päivä, jos haluaa että e-laskut tulevat seuraavan kuukauden alusta alkaen)

Kuinka toimitan esimerkiksi kuittikopion VTS-koteihin?
Kuitin voi nopeimmin lähettää sähköpostin liitteenä avaamalla sen tietokoneen näytölle, kopioimalla näppäinyhdistelmällä Alt+PrtScn ja liittämällä sen sähköpostiin. Voit ottaa myös valokuvan kuitista ja lähettää sen sähköpostiin.

Kuinka vesiennakko ja tasaus käytännössä toimivat?
Veden tasauslaskutus tehdään mittarilukemien perusteella keskimäärin kaksi kertaa vuodessa jokaiseen asuntoon, jossa on vesimittari. Tällöin joko palautetaan ennakkoa, jos veden kulutus on ollut pienempi, tai laskutetaan ennakon ylimennyt kulutus.

Vesiasiat - perustietoa

Asuminen - viat

Mihin otan yhteyttä vikailmoitustilanteissa?
Kaikissa asuntoon ja kiinteistöön liittyvissä teknisissä ongelmissa asukkaan tulee ensisijaisesti kääntyä oman talonsa kiinteistönhuoltoyhtiön (valitse ensin osoite) tai mahdollisen kortteli-talonmiehen puoleen. Yhteystiedot löydät myös talon ilmoitustaululta ja/tai ulko-ovesta.

Olen juuri muuttanut, mutta ovestani puuttuu sukunimeni. Mihin otan yhteyttä?
Tee tuloilmoitus talosi kiinteistönhuoltoyhtiölle. Tuloilmoituksen mukaan tehdään nimenvaihto oveen ja postilaatikkoon. Tämän jälkeen kuulut myös huoltoyhtiön maksullisen ovenavauspalvelun piiriin. Tuloilmoituksen voi tehdä kotisivuillamme sähköisissä palveluissa. Paperisen lomakkeen saat kotisivulta, huoltoyhtiöstä tai VTS-kodeista. Palauta lomake huoltoyhtiön postilaatikkoon talossasi.

Asunnossani on kylmä/kuuma. Kuka voisi tulla hoitamaan asian kuntoon?
Kiinteistönhoitaja on henkilö, johon sinun tulee ottaa yhteyttä. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme osiosta asuminen - kiinteistön yhteystiedot, sekä talon ilmoitustaululta ja ulko-ovista.

Asunnostani hajosi hella/jääkaappi. Miten minun tulee toimia?
Ota yhteyttä VTS-kotisi huoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme osiosta asuminen - kiinteistön yhteystiedot, sekä talon ilmoitustaululta ja ulko-ovista.

Vessanpönttö tai muu vesikaluste vuotaa. Miten minun tulee toimia?
Ota yhteyttä VTS-kotisi huoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme osiosta asuminen - kiinteistön yhteystiedot, sekä talon ilmoitustaululta ja ulko-ovista.

Epäilen että asunnossani on tuholaisia.
Jos epäilet, että asunnossasi on ei-toivottuja vieraita, ota välittömästi yhteyttä VTS-kotien Asukaspalvelukeskukseen. Lisää tietoja saat tästä.

Kosteusvaurioepäily

Asuminen - pisteet

Miten pääsen mukaan Pistejärjestelmään?
Kaikki uudet sopimuksella olevat asukkaat liittyvät järjestelmään automaattisesti, elleivät he erikseen sitä ole kieltäneet. Pistejärjestelmään voit liittyä täyttämällä Pisteet Kotiin liittymislomakkeen VTS-kotien kotisivuilla osiossa asuminen - Pisteet kotiin tai hakemalla paperilomakkeen VTS-kotien Palvelukeskuksesta osoitteesta Puutarhakatu 8 A, 2. krs ja palauttamalla sen Asuntotorin info-pisteeseen.

Pisteet kotiin -perustietoa

Mistä saan tietoa pistetilanteestani ja pisteiden käytöstä?
Ota yhteyttä VTS-kotien palvelukeskukseen puh. 0201 277 277 tai palvelukeskus@vts.fi

Asuminen - avaimet, autopaikat, pesulat, saunat

Kotiavain on jäänyt kotiin tai kadonnut
Ota yhteyttä talosi kiinteistönhuoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme osiosta asuminen - kiinteistön yhteystiedot, sekä talon ilmoitustauluilta tai ulko-ovista. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi. Huomaathan että kiinteistönhuoltoyhtiöillä on oikeus periä maksu ovenavauksista. Hinnat löytyvät talojen ilmoitustauluilta.

Haluaisin saada VTS-kotiini lisäavaimia. Mistä niitä saa?
Asukkaiden lisäavaintilaukset tehdään Aseman Lukko Oy:ssä, Sorinkatu 3, puh. 03-212 6662, avoinna arkisin klo: 8 - 17. Avain maksetaan tilausta tehdessä ja asukas noutaa avaimen lukkoliikkeestä. Varauduthan todistamaan henkilöllisyytesi.

Haluaisin varata/perua saunavuoroni. Keneen otan yhteyttä?
Saunavuorojen varauksia hoitaa huoltoyhtiö. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme osiosta Asuminen - kiinteistön yhteystiedot, sekä talon ilmoitustaululta ja ulko-ovista. Saunavuoron varattuasi saunamaksu pitää itse lisätä saatuihin maksukuitteihin.

Mistä voin tiedustella autopaikkaa?
Ota yhteyttä VTS-kotien palvelukeskukseen puh. 0201 277 277 tai palvelukeskus@vts.fi. Autopaikan varattuasi lisää saatuihin kuitteihin autopaikkamaksusi.

Kaikki autopaikat vuokrattuina. Miten autopaikat jaetaan?
Ensisijaisesti autopaikkoja vuokrataan yksi/asunto. Jos vapaita autopaikkoja on ylimääräisiä niin asukas voi vuokrata tarpeen tullen myös toisen. Mikäli tämän jälkeen kysyntä lisääntyy, asukas jolla on enemmän kuin yksi autopaikka joutuu luopumaan toisesta paikasta sellaisen asukkaan hyväksi, jolla ei vielä ole yhtään.

Mistä saa autopaikan avaimen?
Autopaikan varattuasi autopaikan avaimen voit noutaa VTS-kotien palvelukeskuksesta, osoitteesta Puutarhakatu 8, katutaso, ma-to 12:00-15:00, pe 8:00-13:00. Muista maksaa vuokranmaksun yhteydessä myös uusi autopaikka.

Mistä saan pesulan avaimen?
Pesulan avaimen voi noutaa VTS Kiinteistöpalvelu Oy:n toimistosta, Puutarhakatu 8, 4 krs arkisin klo 8.30 -15.45.

Asuminen - remontti, asunnon vaihto

Haluan tehdä asunnossani remontin
Ota yhteyttä VTS-kotien palvelukeskukseen puh. 0201 277 277 tai palvelukeskus@vts.fi
tai talosi asukasisännöitsijään. Asukasisännöitsijän yhteystiedot löydät kotisivuiltamme osiosta asuminen - kiinteistön yhteystiedot.

Olen jo asukas, onko minun mahdollista vaihtaa asuntoa?
Voit hakea uutta asuntoa meiltä täyttämällä vaihtohakemuksen tästä. Lisää vaihdoista, ja niiden edellytyksistä, löydät kohdasta Asunnon hakemisen ABC. Otamme yhteyttä, jos sopiva asunto löytyy. Vaihtohakemus on voimassa kolme kuukautta ja sen voi uusia halutessaan Vuokrauspalvelun kautta.

Asuminen - internetAuttaa (2).jpg - pienennetty

Oikeuteni eivät riitä -ilmoitus VTS-kotien sivuilla
Sinun on kirjauduttava ensin joihinkin kotisivujen osioihin. Käyttäjätunnus ja salasana kysytään sinulta kun siirryt rajatulle sivulle.
Useimmille sivuille pääsevät kaikki sivun käyttäjät. Asukkaille ja asukasedustajille on muutamia erikseen rajattuja alueita.
Voit esim. kirjautua, tilata uuden salasanan unohtuneen tilalle tai rekisteröityä käyttäjäksi jos se on tekemättä.

Miten saan käyttäjätunnukset kotisivulle?
Jos et ole aiemmin rekisteröitynyt kotisivulle voit tehdä sen joko pankkitunnuksin tai ilmoittamalla Palvelukeskukseen sähköpostiosoitteesi (käyttäjätunnus) ja tilapäisien salasanan jonka voit myöhemmin vaihtaa.

Miten saan uudet käyttäjätunnukset vanhojen tilalle?
Jos olet rekisteröitynyt kotisivulle jo aikaisemmin mutta sähköpostisi ei enää olekaan esim. gmail.com loppuinen ilmoita Palvelukeskukseen sähköpostiosoitteesi (käyttäjätunnus) ja tilapäinen salasana jonka voit myöhemmin vaihtaa.

Mikä on VTS-kotien vuokraan kuuluva laajakaista/internet?
Olemme tehneet 2014 sopimuksen entistä parempien laajakaista- ja kaapeli-TV-palveluiden tuottamisesta jokaiseen VTS-kotiin. Uuden Telian yhteyden kuukausimaksu 10M perusnopeudella tulee sisältymään vuokraan ja se korvaa aiemman 2M yhteyden edelliseltä operaattorilta. Toimittajan vaihdos saatiin valmiiksi kesäkuussa 2015.

Kuinka otan nettiyhteyden käyttöön?
Jos otat nettiä vasta käyttöön
, rekisteröidy ensin nettiyhteyden käyttäjäksi operaattorille.
- Netissä tai puhelimessa Telia 0200 11611 (mpm/pvm)
- Telia tietää onko kohteesi ns. Ethernet- vai VDSL-talo. VDSL-yhteydessä tarvitaan myös modeemi. Sopivan modeemin saat Telialta sopimushintaan 29,90e ja sen voi tilata rekisteröitymisen yhteydessä.

Mistä saan ohjeita nettiyhteyden vikatilanteisiin?
VDSL-ongelmatilanteet
Ethernet-ogelmatilanteet
"Vuores"

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä operaattoriin.
- Telia, 0200 11611 (mpm/pvm)
Vuoreksessa operaattori on Tampereen Puhelin Oy, 03 455 1000 (mpm/pvm)

Vuokrasopimuksen allekirjoitus

Miten hoidan vuokrasopimuksen sähköisen allekirjoituksen?

Jos olet uusimassa vuokrasopimustasi tai allekirjoittamassa uutta vuokrasopimusta, se hoituu sujuvasti sähköisen Signom-palvelun kautta. Vuokrauspalvelu lähettää allekirjoittajan ilmoittamaan sähköpostiin linkin, josta allekirjoitus hoituu pankkitunnuksilla.Palvelu on asiakkaalle maksuton. Jokainen sopimuksen allekirjoittaja tarvitsee henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen sekä henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset. Jos sopimuksella on useampia osapuolia, kaikkien osapuolien tulee hoitaa allekirjoitus omalta osaltaan.

Parhaiten allekirjoittaminen onnistuu perinteisillä tietokoneilla. Mobiililaitteiden ja puhelimen kautta allekirjoittaminen on haastavaa, koska dokumentit tulisi tallentaa myös itselle. Allekirjoitetut dokumentit säilyvät palvelussa 30 vuorokautta jos tallentaminen allekirjoittaessa unohtuu.Mikäli haluat hoitaa vuokrasopimuksen allekirjoituksen sähköisesti, ota yhteys vuokrauspalvelu@vts.fi .

Irtisanominen ja vakuusmaksu

Miten irtisanon asuntoni?
Voit irtisanoa asuntosi sähköisesti kotisivun tunnuksillasi kohdassa Sähköiset palvelut. Jos irtisanovia osapuolia on esimerkiksi kaksi, molemmat tarvitsevat omat tunnuksensa. Voit myös tulostaa sivuiltamme irtisanomislomakkeen tai hakea sen Asuntotorilta ja toimittaa sen meille. Muistathan, että asunnon irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi. Irtisanomisilmoitus kannattaa jättää riittävän ajoissa. Irtisanoutumisen voi tehdä kuun loppuun tähdäten tai puolikuuhun. (Esim1: Jos irtisanot sopimuksen 15. päivä tai aiemmin, sopimuksesi voi päättyä jo seuraavan kuun 15., tai halutessasi myöhemmin. Esim2: Jos irtisanot sopimuksesi kuun viimeiseen päivään mennessä, maksat vielä vähintään seuraavan kuun vuokran.)

Kuinka kauan kestää vakuusmaksun palautus?
Vakuusmaksu palautetaan noin kuukauden kuluttua vuokrasopimuksen päättymisestä. Markkinointi-isännöitsijä tarkastaa asunnon, jos asunnossa on kaikki kunnossa (ei korjattavaa, ei siivottavaa, avaimet palautettu ja vuokra maksettu) palautetaan vakuusmaksu täysimääräisenä. Mikäli asunnosta löytyy korjattavaa/siivottavaa, odotamme niistä laskut (esim. alihankkijaltamme) ennen kuin voimme käsitellä vakuutta.

Periaatteemme vakuuden palautuksessa

VTS-koditVTS_CMYK_300_pieni.jpg

Paljonko Tampereen kaupunki rahoittaa VTS-kotien menoista?
Tampereen kaupunki ei rahoita VTS-kotien menoista mitään. Joissain tapauksissa kaupunki takaa VTS-kotien lainoja.

Paljonko VTS-kodit maksaa Tampereen kaupungille osinkoja tai korkoja?
VTS-kodit ei maksa kaupungille lainkaan osinkoja. Lainoista joita ei lyhennetä, VTS-kodit on maksanut neljän prosentin vuosikorkoa viimeiset 30 vuotta.

Aidosti tamperelainen.

Osoite | Kaupunginosa

Osoite Osoite
Tieto 2Tieto 2
Tieto 3Tieto 3

Yhteystiedot

Tähän yhteystiedot

Kuva

Lisätiedot