Ohita navigaatio

Asukkaalle

Tällä sivulla on usein kysytyt kysymykset ja vastaukset

Asuntohaku

Miten voin saada asunnon?
Täytä ensin aina asuntohakemus. Et voi saada asuntoa ilman asuntohakemusta. Hakemuksen voit tehdä täällä. Kun olet tehnyt hakemuksen jää odottamaan. Me olemme sinuun yhteydessä, mikäli voimme asuntoa sinulle tarjota. Lisätietoja asunnon hakemisesta löydät tästä. Hakemuksen voi täyttää myös VTS-kotien toimistolla Puutarhakatu 8.

Miten pääsen katsomaan vapaana näkyvää asuntoa?
Asuntoa pääsee katsomaan ainoastaan kyseisestä asunnosta tarjouksen saanut henkilö. Emme järjestä yleisnäyttöjä pois lukien uudis- ja perusparannuskohteemme. Näiden yleisnäytöistä tiedotamme kotisivuillamme.

Missä vaiheessa hakemukseni on, monentenako olen jonossa?
Asuntoihimme ei ole jonoa, vaan asukasvalinnat tehdään kaikkien hakijoiden kesken hakijoiden kiireellisyystilanne huomioiden. Väliaikatietoa hakemuksen tilanteesta ei ole mahdollista saada. Täyttämällä hakemuksen olet automaattisesti mukana hakukriteereidesi mukaisten asuntojen asukasvalinnoissa.

Kuinka kauan asuntohakemus on voimassa?
Asuntohakemus on voimassa kolme kuukautta hakemuksen jättämisestä. Hakemuksen voit uusia, kun kolmen kuukauden määräaika on umpeutumassa, ottamalla yhteyttä vuokrauspalveluun vuokrauspalvelu@vts.fi.

Mitä varallisuusrajat tarkoittavat?
Valtion korkotuella rakennetuissa kiinteistöissä on käytössä varallisuusrajat. Nämä niin sanotut Arava ja korkotuki -asunnot on tarkoitettu niitä eniten tarvitseville. Emme voi tarjota tällaista asuntoa, jos varallisuutesi ylittää voimassaolevat varallisuusrajat. Kiinteistökannastamme löytyy myös vapaarahoitteisia kohteita, joissa ei ole varallisuusrajoja. Hakemukseen kannattaa aina laittaa alustavaa arviota varallisuudestaan vaikka tarkka summa ei olisikaan tiedossa.

Lisätietoja varallisuusrajoista ja varallisuuden selvityksestä löydät täältä.

Asuminen - vuokra ja vesiennakko

Voinko maksaa vuokrani käteisellä?
Vuokran voi maksaa käteisellä Tampereen Kaupungin Kassapalveluissa, Frenckellinaukio 2. VTS-kodeilla ei ole kassapalveluita. Kassapalveluissa (ent. rahatoimisto) ei ole mahdollisuutta tarkastaa asukkaan vuokratilannetta, vaan asukkaan on itse tiedettävä summa, jonka hän haluaa maksaa. Vuokraa maksettaessa on lisäksi esitettävä viitenumerollinen vuokrakuitti.

Voiko vuokranmaksun eräpäivää siirtää?
Eräpäivä on kaikilla asukkailla aina kuukauden 5. päivä, ja sitä ei voi muuttaa. Maksuun voi tilapäisesti saada perustellusta syystä lykkäystä. Ole tarvittaessa yhteydessä sähköpostilla tai puhelimella palvelukeskukseen.

Miksi maksukehotus tulee, jos maksan 5. päivän jälkeen vuokrani ja olen sopinut asiasta? Onko aina maksettava maksukehotuksen perintäkulu?
Vuokranmaksun eräpäivä on aina kuukauden 5. päivä. Eräpäivää ei voi muuttaa. Jos maksukehotus tulee, on aina maksettava myös perintäkulu 5 euroa, vaikka olisikin tehnyt maksusuunnitelman. Lisäksi perimme lain mukaista viivästyskorkoa. Viivästyskorkolaskut lähetetään kaksi kertaa vuodessa.

Kuinka saan vuokrasta e-laskun verkkopankkiin?

  • Tee itse e-laskusopimus verkkopankissasi (tai pankkisi konttorissa).
  • Valitse laskuttaja/vuokranantaja vuokrasopimuksesi mukaisesti joko Tampereen Vuokratalosäätiö tai Vilusen Rinne Oy.
  • Yksilöintitietona käytät vuokranmaksusi viitenumeroa (vakuusmaksun viite ei käy).
  • Tästä eteenpäin vuokralasku tulee e-laskuna kuukausittain suoraan verkkopankkiin (huom. e-lasku tilaus pitää tehdä viimeistään kuukauden 20. päivä, jos haluaa että e-laskut tulevat seuraavan kuukauden alusta alkaen).
  • Tästä käytetään myös nimitystä suoramaksu tai verkkolasku.

Kuinka vesiennakon maksu ja veden tasauslaskutus käytännössä toimii?
Veden tasauslaskutus tehdään mittarilukemien perusteella kaksi kertaa vuodessa jokaiseen asuntoon, jossa on huoneistokohtainen vedenmittaus. Mikäli olet maksanut ennakkoa vähemmän kuin olet käyttänyt vettä, saat tasauslaskun. Mikäli olet maksanut ennakkoa enemmän kuin olet käyttänyt vettä, saat hyvityslaskun. Hyvityslaskun summan voit vähentää seuraavasta vuokrastasi tai saada palautuksena tilillesi. Vuokrien täytyy olla ajan tasalla, jotta hyvitys voidaan palauttaa. Muistathan ilmoittaa palautustilinumerosi palvelukeskukseen.

Saanko vesihyvityksen palautuksen automaattisesti tililleni, mikäli näin haluan?
Ainoa tapa saada vesihyvitys palautuksena tilillesi on ilmoittaa siitä meille hyvityslaskun saavuttua. Ilmoituksen voi tehdä sähköpostilla palvelukeskus@vts.fi.

Asumistuki
Asumistukihakemukseen ei tarvitse liittää vuokrasopimusjäljennöstä, tietoa peruskorjauksesta eikä selvitystä vuokran määrästä. Kela saa nämä tiedot sähköisesti VTS-kodeilta. Asumistukihakemuksen voi jättää Kelaan sähköiseesti www.kela.fi. VTS-kodit edellyttää, että yleinen asumistuki ja eläkkeen saajan asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle.

Asuminen - vikatilanteet ja astianpesukoneen asennus

Mihin otan yhteyttä vikailmoitustilanteissa?
Kaikissa asuntoon ja kiinteistöön liittyvissä teknisissä ongelmissa asukkaan tulee ensisijaisesti kääntyä oman talonsa huoltoyhtiön (valitse ensin osoite, jos et ole kirjautuneena) tai mahdollisen korttelitalonmiehen puoleen. Yhteystiedot löydät myös talon ilmoitustaululta ja/tai ulko-ovesta.

Astianpesukoneen asennus ja tulppaus?
VTS-kodit tarjoaa astianpesukoneen asennuksen veloituksetta. Koneen tulee asentamaan VTS-kotien valitsema yritys. Astianpesukone asennetaan 15 arkipäivän kuluessa tilauksesta. Työ tehdään virka-aikana. Astianpesukoneen turvakaukalo on veloitukseton. Voit tutustua astianpesukoneen asennukseen liittyvään ohjeeseen ja tehdä tilauksen täältä.

Muista astianpesukoneliitännän asianmukainen tulppaaminen kosteusvaurioiden välttämiseksi! Voit tilata maksuttoman tulppauksen täyttämällä sähköisen vikailmoituksen vähintään 10 arkipäivää ennen poistoa täällä (vaatii kirjautumisen). Astianpesukoneen irrottaminen ja poisto on asukkaan vastuulla. Irrotettua kaappia ei tarvitse asentaa/tuoda paikoilleen. Puutteellinen tulppaus ja mahdolliset vahingot veloitetaan lähtevältä asukkaalta.

Olen juuri muuttanut, mutta ovestani puuttuu sukunimeni. Mihin otan yhteyttä?
Tee tuloilmoitus talosi huoltoyhtiölle. Tuloilmoituksen voi tehdä kotisivuillamme sähköisissä palveluissa. Tuloilmoituksen perusteella tehdään nimenmuutos oveen ja postilaatikkoon.

Vessanpönttö tai muu vesikaluste vuotaa. Miten minun tulee toimia?
Asunnostani hajosi liesi/hella/jääkaappi. Miten minun tulee toimia?
Asunnossani on kylmä/kuuma. Kuka voisi tulla hoitamaan asian kuntoon?
Ilmoita asiasta oman talosi huoltoyhtiöön, yhteystiedot löydät kotisivuiltamme (valitse ensin osoite, jos et ole kirjautuneena) sekä talon ilmoitustaululta.


Epäilen että asunnossani on tuholaisia. Miten minun tulee toimia?
Jos epäilet, että asunnossasi on ei-toivottuja vieraita, ota välittömästi yhteyttä VTS-kotien palveluisännöintiin palveluisannoitsijat@vts.fi. Lisää tietoja löydät täältä.

Epäilen kosteusvauriota, miten toimin?
Jos epäilet kosteusvauriota tai muuta puutetta tai vikaa asuntosi olosuhteissa, ota yhteyttä huoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme sekä talosi ilmoitustaululta. Vesivahingon tai muun vahingon sattuessa on otettava välittömästi yhteys huoltoyhtiöön.

Asuminen - pisteet

Miten pääsen mukaan Pisteet kotiin -järjestelmään?
Kaikki asukkaat, jotka ovat allekirjoittaneet sopimuksensa 1.5.2011 jälkeen ovat liittyneet Pisteet kotiin -järjestelmään automaattisesti, elleivät he ole erikseen sitä kieltäneet.

Mistä saan tietoa pistetilanteestani, pisteiden kertymisestä ja käyttämisestä?
Tarkempia tietoja Pisteet kotiin -asukasetujärjestelmästä ja pistetilanteesi löydät täältä.

Miten pisteet kertyvät?
Pisteitä kertyy mm. asumisesta, vuokranmaksusta ajallaan, palvelukeskukseen ilmoitetusta kotivakuutuksesta sekä asukastoimikuntaan kuulumisesta. Pistekertymätaulukon löydät täältä.

Asuminen - avaimet, autopaikat, pesulat, saunat

Kotiavain on jäänyt kotiin
Ota yhteyttä talosi kiinteistönhuoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme sekä talosi ilmoitustaululta. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi. Huomaathan että kiinteistönhuoltoyhtiöillä on oikeus periä maksu ovenavauksista. Hinnat löytyvät talojen ilmoitustauluilta.

Avain on kadonnut
Jos kotiavain on kadonnut, voit teettää uuden Aseman Lukossa. Teettääksesi avaimen sinun tulee olla sopimusosapuoli ja todistaa henkilöllisyytesi. Avain maksetaan suoraan Aseman Lukkoon sitä noudettaessa.

Lisätietoja avaimista, niiden tilaamisesta ja palauttamisesta löydät täältä.

Haluaisin saada VTS-kotiini lisäavaimia. Mistä niitä saa?
Asukkaiden lisäavaintilaukset tehdään Aseman Lukko Oy:ssä, tarkemmat yhteystiedot tästä. Avain maksetaan tilausta tehdessä ja asukas noutaa avaimen lukkoliikkeestä. Varauduthan todistamaan henkilöllisyytesi.

Haluaisin varata/perua saunavuoroni. Keneen otan yhteyttä?
Saunavuorojen varauksia hoitaa huoltoyhtiö. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme sekä talosi ilmoitustaululta. Saunavuoron varattuasi, lähetämme sinulle uudet maksukuitit, johon on lisätty saunavuoromaksu.

Mistä voin tiedustella autopaikkaa?
Autopaikkatilanteen näet kotisivulta täältä. Ota yhteyttä VTS-kotien palvelukeskukseen. Autopaikan varattuasi lähetämme sinulle uudet maksukuitit sekä lämpötolpan avaimen. Ensisijaisesti autopaikkoja vuokrataan yksi / asunto, koska jokaiselle kiinteistön asukkaalle täytyy turvata yksi paikka, mikäli kiinteistöllä on autopaikkoja tarpeeksi. Jos vapaita autopaikkoja on ylimääräisiä niin asukas voi vuokrata tarpeen tullen myös toisen. Mikäli tämän jälkeen kysyntä lisääntyy, asukas jolla on enemmän kuin yksi autopaikka joutuu luopumaan toisesta paikasta sellaisen asukkaan hyväksi, jolla ei vielä ole yhtään paikkaa. Etusijalla kiinteistöjen autopaikkoja jaettaessa ovat kiinteistön omat asukkaat.

Mistä saa autopaikan avaimen?
Avain lähetetään sinulle postitse varauksen yhteydessä. Mikäli haluat lisäavaimen tai uuden avaimen esim. hukkuneen tilalle, voit pyytää sitä palvelukeskuksesta. Tarkemmat yhteystiedot löydät tästä.

Hybridiauton lataus vuokratun pysäköintipaikan lämpötolpasta
Asukas voi kysyä mahdollisuutta pysäköintipaikan muutostyöstä hybridiautolle sopivaksi latauspaikaksi sähköpostilla palveluisannoitsijat@vts.fi. Hybridipaikka tehdään vain, mikäli kiinteistön sähköverkko muutoksen mahdollistaa. Täyssähköautoille ei anneta lupaa ladata, poikkeuksena uudet/remontoidut kohteet, joissa on lataukseen valmius. Hybridipaikan kuukausivuokra on 42e + autopaikan nykyinen vuokra.

Pihapysäköinti kiinteistöllä?
Huomiothan, että VTS-kotien toimesta ei peruuteta pysäköinninvalvonnan antamia virhemaksuja. Ainoastaan todistettavasti sisään- ja ulosmuuton yhteydessä olevat pysäköintivirhemaksut voidaan peruuttaa. Auton tilapäinen lastaaminen ja purkaminen on sallittua, mutta niissäkin tapauksissa autoilijan on itsensä kyettävä osoittamaan pysäköinninvalvojalle pysäköinnin lyhytaikaisuus ja tilapäisyys.

Mistä saan pesulan avaimen?
Pesulan avaimen voi noutaa VTS-kotien palvelukeskuksesta. Mikäli et itse pääse paikalle, avaimen voi noutaa myös valtuuttamasi henkilö valtakirjalla.

Miten hoidan avainten noudot ja palautukset?
Avainten (asunto, vuokrattava tila, autopaikka, kuntosali jne.) noudon ja palautuksen vuokralainen hoitaa palvelukeskukseen. Tarkemmat yhteystiedot löydät tästä.

Asuminen - remontointi, asunnon vaihto

Haluan tehdä asunnossani remontin. Miten minun tulee toimia?
Ota yhteyttä VTS-kotien palveluisännöitsijöihin palveluisannoitsijat@vts.fi.

Olen jo asukas, onko minun mahdollista vaihtaa asuntoa?
Voit hakea uutta asuntoa meiltä täyttämällä vaihtohakemuksen tästä. Lisätietoja vaihdoista, ja niiden edellytyksistä löydät täältä. Otamme yhteyttä, jos sopiva asunto löytyy. Vaihtohakemus on voimassa kolme kuukautta ja sen voi uusia sähköpostilla vuokrauspalvelu@vts.fi.

Asuminen - internet

Mistä näen asumiseen liittyvät omat tietoni?
Oman tilanteesi näet kirjautumalla sähköisiin palveluihin täältä. Kirjautumalla näet oman vuokranmaksutilanteesi, voit tehdä tulo/lähtöilmoituksen tai irtisanomisilmoituksen.

Miten saan käyttäjätunnukset kotisivulle? Miten saan uudet vanhojen tilalle?
Jos et ole aiemmin rekisteröitynyt kotisivulle, voit tehdä sen joko pankkitunnuksin tai ilmoittamalla palvelukeskukseen sähköpostiosoitteesi. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoite. Jos olet rekisteröitynyt kotisivulle jo aikaisemmin mutta sähköpostisi ei enää ole voimassa, ilmoita palvelukeskukseen uusi sähköpostiosoitteesi.

Mikä on VTS-kotien vuokraan kuuluva laajakaista/internet?
VTS-koteihin laajakaistan ja kaapeli-TV:n Vuoresta lukuun ottamatta toimittaa Elisa. 100M laajakaistayhteyden kuukausimaksu sisältyy vuokraan, lisänopeuksia voi tilata omakustanteisesti. Ethernet-kohteisiin ei tarvita modeemia, VDSL-kohteisiin modeemin saa hankittua esim. Elisalta. Vuoreksessa yhteydet toimittaa Lounea ja siellä vuokraan sisältyy 100/100M internet-yhteys. Yhteys on asukkaan käytössä ilman erillistä tilausta ja rekisteröitymistä.

Kuinka otan nettiyhteyden käyttöön?
Vuokraan kuuluvan laajakaistan saat käyttöösi rekisteröitymällä Elisan käyttäjäksi sivulla elisa.fi/laajakaista, myymälöissä elisa.fi/myymalat tai soittamalla numeroon 0800 98323. Vuoreksessa ota yhteyttä Louneaan 0800 30300. Mahdollisten Elisan tai muiden operaattoreiden lisäpalveluiden (viihdepalvelut, sähköposti) tai internet-yhteyden käytöstä tulee sopia suoraan kyseisen operaattorin kanssa.

Mistä saan ohjeita nettiyhteyden vikatilanteisiin?
Ongelmatilanteissa ota yhteyttä operaattoriin elisa.fi/asiakaspalvelu
Elisa 010 190 240 (mpm/pvm) tai Elisan ajanvaraus ja Vuoreksessa Lounean asiakaspalvelu.

Asuminen - liputus

Mikä on VTS-kotien liputuskäytäntö liputuspäivinä?
Kiinteistöillä liputetaan virallisina ja vakiintuneina liputuspäivinä.

Kuinka hoidetaan suruliputus?
Suruliputus on maksuton asukkaan omaisille joko kuolin- tai hautauspäivänä. Omaiset ilmoittavat päivän huoltoyhtiöön tai palvelukeskukseen.

Voiko asukkaan merkkipäivänä liputtaa?
Asukkaan haluama merkkipäiväliputus on maksullinen. Asukas tilaa itse sen huoltoyhtiöltä.

Vuokrasopimuksen allekirjoitus

Miten hoidan vuokrasopimuksen sähköisen allekirjoituksen?
Jos olet uusimassa vuokrasopimustasi tai allekirjoittamassa uutta vuokrasopimusta, se hoituu sujuvasti sähköisesti. Vuokrauspalvelu lähettää allekirjoittajan ilmoittamaan sähköpostiin linkin, josta allekirjoitus hoituu pankkitunnuksilla. Jokainen sopimuksen allekirjoittaja tarvitsee henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen sekä henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset. Jos sopimuksella on useampia osapuolia, kaikkien osapuolien tulee hoitaa allekirjoitus omalta osaltaan.

Parhaiten allekirjoittaminen onnistuu tietokoneilla. Esimerkiksi puhelimella tämä voi olla vaikeaa koska sopimus ja liitteet pitää lukea ja tallentaa. Allekirjoitetut dokumentit säilyvät palvelussa vain 30 vuorokautta, joten suosittelemme tallentamaan ne omalle koneelle. Mikäli haluat hoitaa vuokrasopimuksen allekirjoituksen sähköisesti, ota yhteyttä osoitteeseen vuokrauspalvelu@vts.fi .

Irtisanominen ja vakuusmaksu

Miten irtisanon asuntoni?
Voit irtisanoa asuntosi sähköisesti kotisivun tunnuksillasi kohdassa sähköiset palvelut. Jos irtisanovia osapuolia on esimerkiksi kaksi, molemmat tarvitsevat omat tunnuksensa. Voit myös tulostaa sivuiltamme irtisanomislomakkeen tai hakea sen palvelukeskuksesta ja toimittaa sen meille.

Muistathan, että asunnon irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi. Voit irtisanoa sopimuksesi päättymään kuun puolivälissä tai kuun loppuun. Esim1: Jos irtisanot sopimuksen 15. päivä tai aiemmin, sopimuksesi päättyy seuraavan kuun 15.päivä tai halutessasi myöhemmin. Esim2: Jos irtisanot sopimuksesi kuun viimeiseen päivään mennessä, maksat vielä vähintään seuraavan kuun vuokran.

Irtisanomisilmoitus kannattaa jättää riittävän ajoissa. Huomioithan, että mm. postitse lähetetyn irtisanomisilmoituksen tulee saapua meille ennen kuin irtisanomisaika lasketaan alkavaksi.

Mitä tulee ottaa huomioon pois muuttaessa?
Katso ohjeet täältä.

Kuinka kauan kestää vakuusmaksun palautus?
Vakuusmaksu palautetaan noin kuukauden kuluttua vuokrasopimuksen päättymisestä. Asuntotarkastajat tarkastavat asunnon, jos asunnossa on kaikki kunnossa (ei korjattavaa, ei siivottavaa, avaimet palautettu ja vuokra maksettu) palautetaan vakuusmaksu täysimääräisenä. Mikäli asunnosta löytyy korjattavaa/siivottavaa, odotamme niistä laskut ennen kuin voimme käsitellä vakuutta.

Työkaluja netissä

Mikä on Lyyti?
Lyyti on VTS-kotien käyttämä varausjärjestelmä. Hyödynnämme tätä varausjärjestelmää ilmoittautumisissa erilaisiin asukastapahtumiin ja -koulutuksiin. Tiedot tulevista tapahtumista ja ilmoittautumislinkit löydät täältä.

Chat?
Chat-palvelu on saatavilla, kun vts.fi-sivuilla on näkyvissä chat-ikkuna. Chat-ikkunan näkyvyyteen vaikuttavat ruuhkat itse chatissä, sähköpostissa, puhelimessa sekä toimiston asiakaspalvelussa. Pyydämme huomioimaan, että joitakin asioita emme hoida chatissä, koska asiakas on tunnistettava.

VTS-kodit

Paljonko Tampereen kaupunki rahoittaa VTS-kotien menoista?
Tampereen kaupunki ei rahoita VTS-kotien menoista mitään. Joissain tapauksissa kaupunki takaa VTS-kotien lainoja.

Paljonko VTS-kodit maksaa Tampereen kaupungille osinkoja tai korkoja?
VTS-kodit ei maksa kaupungille lainkaan osinkoja. Lainoista joita ei lyhennetä, VTS-kodit on maksanut neljän prosentin vuosikorkoa viimeiset 30 vuotta.

Käytämme evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt tämän.Hyväksy