Asuntohaku

Miten voin saada asunnon?
Täytä ensin aina asuntohakemus. Asuntoa et voi saada ilman asuntohakemusta.

Miten saan jätettyä asuntohakemuksen?
Sähköisen asuntohakemuksen voi täyttää kotisivuillamme. Voit täyttää sähköisen tai paperisen hakemuksen myös VTS-kotien toimistolla osoitteesta Puutarhakatu 8, katutaso.

Missä vaiheessa hakemukseni on, monentenako olen jonossa?
Asuntoihimme ei ole hakujonoa. Valinnassa ovat mukana kaikki, joiden hakemus täsmää vapautuvaan kohteeseen.

Kuinka kauan asuntohakemus on voimassa?
Asuntohakemus on voimassa kolme kuukautta hakemuksen jättämisestä.Opastaa (1).jpg - pienennetty

Miten uusin asuntohakemuksen?
Hakemuksen voit uusia ottamalla yhteyttä Palvelukeskukseen sähköpostitse palvelukeskus@vts.fi tai puhelimitse 0201 277 277 tai käymällä paikan päällä osoitteessa Puutarhakatu 8, katutaso.

Miten pääsen katsomaan vapaana näkyvää asuntoa?
Olethan täyttänyt asuntohakemuksen? Se tulee täyttää aina ensin. Asuntoa pääset katsomaan vasta siinä vaiheessa, kun olet saanut asuntotarjouksen. Katso tarkempia tietoja asuntotarjouksesta ja -esittelystä alla olevasta linkistä.

Asuntohausta perusasiaa

Asuntotarjous ja -esittely

Asuminen - raha ja vesiennakko

Asumistuki
Asumistukihakemukseen ei tarvitse liittää vuokrasopimusjäljennöstä, tietoa peruskorjauksesta eikä selvitystä vuokran määrästä. Kela saa nämä tiedot sähköisesti VTS-kodeilta.
Asumistukihakemuksen voi jättää Kelaan sähköiseesti www.kela.fi . VTS-kodit edellyttää, että yleinen asumistuki ja eläkkeen saajan asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle.

Voinko maksaa vuokrani käteisellä?
Vuokran voi maksaa käteisellä Tampereen Kaupungin Kassapalveluissa, Puutarhakatu 6, kaupungin virastotalo. VTS-kodeilla ei ole kassapalveluita. Kassapalveluissa (ent. Rahatoimisto) ei ole mahdollisuutta tarkastaa asukkaan vuokratilannetta, vaan asukkaan on itse tiedettävä summa, jonka hän haluaa maksaa. Vuokraa maksettaessa on lisäksi esitettävä viitenumerollinen vuokrakuitti.

Voiko vuokranmaksun eräpäivää siirtää?
Eräpäivää ei voi siirtää, mutta maksuun voi tilapäisesti saada perustellusta syystä lykkäystä. Mikäli vuokraa ei makseta eräpäivänä, tulee vuokrasta maksukehotus, jossa mukana perintäkulu 5 euroa. Lisäksi perimme lain mukaista viivästyskorkoa. Viivästyskorkolaskut lähetetään kaksi kertaa vuodessa.

Miksi maksukehotus tulee, jos maksan 5. päivän jälkeen vuokrani ja olen sopinut asiasta? Onko aina maksettava maksukehotuksen perintäkulu?
Vuokranmaksun eräpäivä on aina kuukauden 5. päivä. Eräpäivää ei voi muuttaa. Jos maksukehotus tulee, on aina maksettava myös perintäkulu 5 euroa, vaikka olisikin tehnyt maksusuunnitelman.

Kuinka saan vuokrasta e-laskun verkkopankkiin
- tee itse e-laskusopimus verkkopankissasi
- valitse laskuttaja/vuokranantaja, VTS-kodeilla joko Tampereen Vuokratalosäätiö sr tai Vilusen Rinne Oy
- yksilöintitietona käytät vuokranmaksusi viitenumeroa (vakuusmaksun viite ei käy)
- tästä eteenpäin vuokralasku tulee e-laskuna kuukausittain suoraan verkkopankkiin (huom. e-lasku tilaus pitää tehdä viimeistään kuukauden 20. päivä, jos haluaa että e-laskut tulevat seuraavan kuukauden alusta alkaen)

Kuinka toimitan esimerkiksi kuittikopion VTS-koteihin?
Nopeimmin kuitin voi toimittaa sähköpostin liitetiedostona. Kuitin voi laittaa myös tulemaan postissa Palvelukeskukseen.

Kuinka vesiennakon maksu ja veden tasauslaskutus käytännössä toimii?
Veden tasauslaskutus tehdään mittarilukemien perusteella kaksi kertaa vuodessa jokaiseen asuntoon, jossa on huoneistokohtainen vedenmittaus. Mikäli olet maksanut ennakkoa vähemmän kuin olet käyttänyt vettä, saat tasauslaskun. Mikäli olet maksanut ennakkoa enemmän kuin olet käyttänyt vettä, saat hyvityslaskun. Hyvityslaskun summan voit vähentää seuraavasta vuokrastasi tai saada palautuksena tilillesi. Tässä tapauksessa vuokrien täytyy olla ajan tasalla, jotta hyvitys voidaan palauttaa. Ja muistathan ilmoittaa myös palautustilinumerosi Palvelukeskukseen.

Saanko vesihyvityksen palautuksen automaattisesti tililleni, mikäli näin haluan?
Valitettavasti veden hyvityslaskuja ei ole mahdollista automatisoida. Ainoa tapa saada vesihyvitys palautuksena tilillesi on ilmoittaa siitä meille hyvityslaskun saavuttua.

Vesiasiat - perustietoa

Asuminen - viat

Mihin otan yhteyttä vikailmoitustilanteissa?
Kaikissa asuntoon ja kiinteistöön liittyvissä teknisissä ongelmissa asukkaan tulee ensisijaisesti kääntyä oman talonsa kiinteistönhuoltoyhtiön (valitse ensin osoite) tai mahdollisen kortteli-talonmiehen puoleen. Yhteystiedot löydät myös talon ilmoitustaululta ja/tai ulko-ovesta.

Olen juuri muuttanut, mutta ovestani puuttuu sukunimeni. Mihin otan yhteyttä?
Tee tuloilmoitus talosi kiinteistönhuoltoyhtiölle. Tuloilmoituksen mukaan tehdään nimenvaihto oveen ja postilaatikkoon. Tämän jälkeen kuulut myös huoltoyhtiön maksullisen ovenavauspalvelun piiriin. Tuloilmoituksen voi tehdä kotisivuillamme sähköisissä palveluissa. Paperisen lomakkeen saat kotisivulta, huoltoyhtiöstä tai VTS-kodeista. Palauta lomake huoltoyhtiön postilaatikkoon talossasi.

Asunnossani on kylmä/kuuma. Kuka voisi tulla hoitamaan asian kuntoon?
Kiinteistönhoitaja on henkilö, johon sinun tulee ottaa yhteyttä. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme osiosta asuminen - kiinteistön yhteystiedot, sekä talon ilmoitustaululta ja ulko-ovista.

Asunnostani hajosi hella/jääkaappi. Miten minun tulee toimia?
Ota yhteyttä VTS-kotisi huoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme osiosta asuminen - kiinteistön yhteystiedot, sekä talon ilmoitustaululta ja ulko-ovista.

Vessanpönttö tai muu vesikaluste vuotaa. Miten minun tulee toimia?
Ota yhteyttä VTS-kotisi huoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme osiosta asuminen - kiinteistön yhteystiedot, sekä talon ilmoitustaululta ja ulko-ovista.

Epäilen että asunnossani on tuholaisia. Miten minun tulee toimia?
Jos epäilet, että asunnossasi on ei-toivottuja vieraita, ota välittömästi yhteyttä VTS-kotien palveluisännöitsijöihin. Lisää tietoja saat tästä.

Kosteusvaurioepäily

Asuminen - pisteet

Miten pääsen mukaan Pisteet Kotiin -järjestelmään?
Kaikki asukkaat, jotka ovat allekirjoittaneet sopimuksensa 1.6.2010 jälkeen ovat liittyneet Pisteet Kotiin -järjestelmään automaattisesti, elleivät he ole erikseen sitä kieltäneet. Pisteet Kotiin -järjestelmään voit liittyä myös täyttämällä Pisteet Kotiin liittymislomakkeen kirjautumalla VTS-kotien kotisivuilla osiossa Asuminen: Pisteet Kotiin tai asioimalla Palvelukeskuksen kanssa.

Pisteet kotiin -perustietoa

Mistä saan tietoa pistetilanteestani ja pisteiden kertymisestä ja käyttämisestä?
Tarkempia tietoja Pisteet Kotiin -pisteistä saat VTS-kotien sivuilta kirjautumalla osiosta Asuminen: Pisteet Kotiin. Pistetilanteesi saat selville myös ottamalla yhteyttä VTS-kotien Palvelukeskukseen puh. 0201 277 277 tai palvelukeskus@vts.fi

Voiko voimassa olevasta kotivakuutuksesta saada lisäpisteitä?
Kyllä voi. Ilmoita VTS-kotien Palvelukeskukseen nimesi, vakuutusyhtiö ja kotivakuutuksen numero. Pisteitä ei anneta takautuvasti.
Etupisteitä voi kertyä vuokrasopimuksen allekirjoittajalle myös tietyistä asukastoiminnan tehtävistä. Katso tarkemmin Pistekertymätaulukko kohdasta Pisteiden kertyminen.

Asuminen - avaimet, autopaikat, pesulat, saunat

Kotiavain on jäänyt kotiin tai kadonnut
Ota yhteyttä talosi kiinteistönhuoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme osiosta asuminen - kiinteistön yhteystiedot, sekä talon ilmoitustauluilta tai ulko-ovista. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi. Huomaathan että kiinteistönhuoltoyhtiöillä on oikeus periä maksu ovenavauksista. Hinnat löytyvät talojen ilmoitustauluilta.

Haluaisin saada VTS-kotiini lisäavaimia. Mistä niitä saa?
Asukkaiden lisäavaintilaukset tehdään Aseman Lukko Oy:ssä, tarkemmat yhteystiedot tästä. Avain maksetaan tilausta tehdessä ja asukas noutaa avaimen lukkoliikkeestä. Varauduthan todistamaan henkilöllisyytesi.

Haluaisin varata/perua saunavuoroni. Keneen otan yhteyttä?
Saunavuorojen varauksia hoitaa huoltoyhtiö. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme osiosta Asuminen - kiinteistön yhteystiedot, sekä talon ilmoitustaululta ja ulko-ovista. Saunavuoron varattuasi saunamaksu pitää itse lisätä saatuihin maksukuitteihin.

Mistä voin tiedustella autopaikkaa?
Ota yhteyttä VTS-kotien Palvelukeskukseen puh. 0201 277 277 tai palvelukeskus@vts.fi. Autopaikan varattuasi lähetämme sinulle uudet maksukuitit seuraavan kuun alusta.

Kaikki autopaikat vuokrattuina. Miten autopaikat jaetaan?
Ensisijaisesti autopaikkoja vuokrataan yksi/asunto. Jos vapaita autopaikkoja on ylimääräisiä niin asukas voi vuokrata tarpeen tullen myös toisen. Mikäli tämän jälkeen kysyntä lisääntyy, asukas jolla on enemmän kuin yksi autopaikka joutuu luopumaan toisesta paikasta sellaisen asukkaan hyväksi, jolla ei vielä ole yhtään.

Mistä saa autopaikan avaimen?
Avain lähetetään sinulle postitse varauksen yhteydessä. Mikäli haluat lisäavaimen tai uuden avaimen esim. hukkuneen tilalle, voit pyytää sitä Palvelukeskuksesta. Tarkemmat yhteystiedot löydät tästä.

Mistä saan pesulan avaimen?
Pesulan avaimen voi noutaa VTS-kotien Palvelukeskuksesta. Mikäli et itse pääse paikalle, avaimen voi noutaa myös valtuuttamasi henkilö valtakirjalla.

Asuntojen ja vuokrattavien tilojen avaimet?
Vuokralaiset noutavat ja palauttavat asuntojen ja muiden vuokrattavien tilojen avaimet VTS-kotien Palvelukeskukseen. Tarkemmat yhteystiedot löydät tästä.

Asuminen - remontointi, asunnon vaihto

Haluan tehdä asunnossani remontin. Miten minun tulee toimia?
Ota yhteyttä VTS-kotien Palvelukeskukseen.

Olen jo asukas, onko minun mahdollista vaihtaa asuntoa?
Voit hakea uutta asuntoa meiltä täyttämällä vaihtohakemuksen tästä. Lisää vaihdoista, ja niiden edellytyksistä, löydät kohdasta Asunnon hakemisen ABC. Otamme yhteyttä, jos sopiva asunto löytyy. Vaihtohakemus on voimassa kolme kuukautta ja sen voi uusia halutessaan Vuokrauspalvelun kautta.

Asuminen - internetAuttaa (2).jpg - pienennetty

Oikeuteni eivät riitä -ilmoitus VTS-kotien sivuilla
Sinun on kirjauduttava ensin joihinkin kotisivujen osioihin. Käyttäjätunnus ja salasana kysytään sinulta kun siirryt rajatulle sivulle.
Useimmille sivuille pääsevät kaikki sivun käyttäjät. Asukkaille ja asukasedustajille on muutamia erikseen rajattuja alueita.
Voit esim. kirjautua, tilata uuden salasanan unohtuneen tilalle tai rekisteröityä käyttäjäksi jos se on tekemättä.

Miten saan käyttäjätunnukset kotisivulle? Miten saan uudet vanhojen tilalle?
Jos et ole aiemmin rekisteröitynyt kotisivulle, voit tehdä sen joko pankkitunnuksin tai ilmoittamalla Palvelukeskukseen sähköpostiosoitteesi ja tilapäisen salasanan jonka voit myöhemmin vaihtaa. Sähköpostiosoitteesi toimii käyttäjätunnuksenasi. Jos olet rekisteröitynyt kotisivulle jo aikaisemmin mutta sähköpostisi ei enää olekaan esim. gmail.com -loppuinen ilmoita Palvelukeskukseen sähköpostiosoitteesi ja tilapäinen salasana jonka voit myöhemmin vaihtaa.

Mikä on VTS-kotien vuokraan kuuluva laajakaista/internet?
VTS-koteihin laajakaistan ja kaapeli-TV:n Vuoresta lukuun ottamatta toimittaa Telia. 10M laajakaistayhteyden kuukausimaksu sisältyy vuoraan, lisänopeuksia voi tilata omakustanteisesti. Mahdolliset VTS-kotien tarjoushinnat ja muut tarkemmat tiedot löydät Telian sivuilta. Ethernet-kohteisiin ei tarvita modeemia, VDSL-kohteisiin modeemin saa hankittua esim. Telialta.

Vuoreksessa yhteydet toimittaa Tampereen Puhelin Oy ja siellä vuokraan sisältyy 100M laajakaista.

Kuinka otan nettiyhteyden käyttöön?
Vuokraan kuuluvan laajakaistan saat käyttöösi rekisteröitymällä Telian käyttäjäksi numero 0200 11611. Ja Vuoreksessa Tampereen puhelin 03 455 1000. Mahdollisten Elisan tai muiden operaattoreiden lisäpalveluiden (viihdepalvelut, sähköposti) tai internet-yhteyden käytöstä tulee sopia suoraan ko. operaattorin kanssa.

Mistä saan ohjeita nettiyhteyden vikatilanteisiin? Ongelmatilanteissa ota yhteyttä operaattoriin.
VDSL-ongelmatilanteet
Ethernet-ongelmatilanteet
"Vuores"

Telia 0200 11611 ja Tampereen Puhelin Oy (Vuores) 03 455 1000.

Vuokrasopimuksen allekirjoitus

Miten hoidan vuokrasopimuksen sähköisen allekirjoituksen?
Jos olet uusimassa vuokrasopimustasi tai allekirjoittamassa uutta vuokrasopimusta, se hoituu sujuvasti sähköisesti. Vuokrauspalvelu lähettää allekirjoittajan ilmoittamaan sähköpostiin linkin, josta allekirjoitus hoituu pankkitunnuksilla. Palvelu on asiakkaalle maksuton. Jokainen sopimuksen allekirjoittaja tarvitsee henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen sekä henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset. Jos sopimuksella on useampia osapuolia, kaikkien osapuolien tulee hoitaa allekirjoitus omalta osaltaan.

Parhaiten allekirjoittaminen onnistuu perinteisillä tietokoneilla. Mobiililaitteiden ja puhelimen kautta allekirjoittaminen on haastavaa, koska dokumentit tulisi tallentaa. Allekirjoitetut dokumentit säilyvät palvelussa 30 vuorokautta jos tallentaminen allekirjoittaessa unohtuu. Mikäli haluat hoitaa vuokrasopimuksen allekirjoituksen sähköisesti, ota yhteyttä osoitteeseen vuokrauspalvelu@vts.fi .

Irtisanominen ja vakuusmaksu

Miten irtisanon asuntoni?
Voit irtisanoa asuntosi sähköisesti kotisivun tunnuksillasi kohdassa Sähköiset palvelut. Jos irtisanovia osapuolia on esimerkiksi kaksi, molemmat tarvitsevat omat tunnuksensa. Voit myös tulostaa sivuiltamme irtisanomislomakkeen tai hakea sen Asuntotorilta ja toimittaa sen meille.

Muistathan, että asunnon irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi. Irtisanomisilmoitus kannattaa jättää riittävän ajoissa. Voit irtisanoa sopimuksesi päättymään kuun puolivälissä tai kuun loppuun. Esim1: Jos irtisanot sopimuksen 15. päivä tai aiemmin, sopimuksesi päättyy seuraavan kuun 15.päivä tai halutessasi myöhemmin. Esim2: Jos irtisanot sopimuksesi kuun viimeiseen päivään mennessä, maksat vielä vähintään seuraavan kuun vuokran.

Kuinka kauan kestää vakuusmaksun palautus?
Vakuusmaksu palautetaan noin kuukauden kuluttua vuokrasopimuksen päättymisestä. Markkinointi-isännöitsijä tarkastaa asunnon, jos asunnossa on kaikki kunnossa (ei korjattavaa, ei siivottavaa, avaimet palautettu ja vuokra maksettu) palautetaan vakuusmaksu täysimääräisenä. Mikäli asunnosta löytyy korjattavaa/siivottavaa, odotamme niistä laskut ennen kuin voimme käsitellä vakuutta.

Periaatteemme vakuuden palautuksessa

Työkaluja netissä

Mikä on Lyyti?
Lyyti on VTS-kotien käyttämä netin varausjärjestelmä. Hyödynnämme tätä varausjärjestelmää ilmoittautumisissa, kuten Särkänniemi-päivä ja asukastoimikunnan jäsenten koulutus. Linkit ilmoittautumisiin löytyvät yleensä Ajankohtaista-osion uutisista.

Mikä on vts.fi -sivun Chat?
VTS-kotien chatChat on kotisivumme pikaviestipalvelu. Pyydämme huomioimaan, että joitakin asioita emme hoida chatissä, koska asiakas on tunnistettava. Chat-palvelu on saatavilla, kun vts.fi-sivuilla on näkyvissä chat-ikkuna. Chat-ikkunan näkyvyyteen vaikuttavat ruuhkat itse chatissä, sähköpostissa, puhelimessa sekä toimiston asiakaspalvelussa.

VTS-kodit

Paljonko Tampereen kaupunki rahoittaa VTS-kotien menoista?
Tampereen kaupunki ei rahoita VTS-kotien menoista mitään. Joissain tapauksissa kaupunki takaa VTS-kotien lainoja.

Paljonko VTS-kodit maksaa Tampereen kaupungille osinkoja tai korkoja?
VTS-kodit ei maksa kaupungille lainkaan osinkoja. Lainoista joita ei lyhennetä, VTS-kodit on maksanut neljän prosentin vuosikorkoa viimeiset 30 vuotta.VTS_CMYK_300_pieni.jpg

Aidosti tamperelainen.

Osoite | Kaupunginosa

Osoite Osoite
Tieto 2Tieto 2
Tieto 3Tieto 3

Yhteystiedot

Tähän yhteystiedot

Kuva

Lisätiedot